Annons
  1. Svenska
  2. العربية

Växjö kommun om Melodifestivalen: ”Väldigt, väldigt intresserade”

Växjö kommun och destinationsbolaget Växjö & Co jobbar för att få Melodifestivalen till Växjö igen. Det är ett evenemang som de menar sätter Växjö på kartan och ger mer än det kostar.
– Vi har på alla sätt vi kan räckt upp handen och meddelat att vi i närtid gärna har tävlingen här, säger Tomas Ekelius, förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen.
Växjö • Publicerad 16 mars 2023

Här saknas innehåll

2002, 2005, 2012 och 2017. Växjö har varit en av städerna som haft en deltävling i Melodifestivalen vid fyra tillfällen och nu arbetar kommunen och Växjö & Co vars syfte är marknadsföra Växjöregionen som destination för konferenser, kongresser och evenemang för att Melodifestivalen ska återvända till Växjö.

– Vi jobbar på det hela tiden och för diskussioner med Live Nation. Det är mycket som är hemligt runt Mello men de är ett av evenemang som vi verkligen vill ha till Växjö. Det är Vida Arena som är aktuellt, säger Sara Almkvist, vd på Växjö & Co.

Annons

Tomas Ekelius, som är förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö, bekräftar också intresset.

– Vi är väldigt, väldigt intresserade och har en löpande dialog med både Live Nation och SVT. Vi jobbar stenhårt på det och hoppas att Mello kommer. Vi har på alla sätt vi kan räckt upp handen och meddelat att vi i närtid gärna har tävlingen här. Det finns en stor politisk enighet bakom det också, säger han.

Loreen vann sångfågeln och Melodifestivalen 2012 efter att ha vunnit sin deltävling i Växjö. Bilden är ett montage.
Loreen vann sångfågeln och Melodifestivalen 2012 efter att ha vunnit sin deltävling i Växjö. Bilden är ett montage.Foto: Montage/Smålandsposten

Under pandemiåret 2021 beslutade politikerna i Växjö att lägga tio miljoner till en särskild evenemangsfond, som ska förbättra möjligheterna för kommunens evenemangs- och besöksnäring. Det handlar bland annat om att ge ekonomiska möjligheter att få hit evenemang som exempelvis Melodifestivalen som är kostsamma.

– Jag har inte någon exakt siffra men det handlar om ett par miljoner för att arrangera Melodifestivalen. Vi har stenkoll på att det kostar men det ger otroligt mycket mer. Att få hit Mello skapar business för hela staden och mycket glädje för Växjöborna. Sedan ger det turism att folk kommer hit och våra unga kulturaktörer får möjlighet att se stjärnor på scen, säger Tomas Ekelius.

Både Tomas Ekelius och Sara Almkvist pratar om att det är svårt att mäta värdet på att Melodifestivalen arrangeras i Växjö. Dels handlar det om turistekonomisk omsättning och dels handlar det om att sätta Växjö på kartan.

– Melodifestivalen ger fantastisk marknadsföring, många som använder våra butiker och restauranger. Det blir mycket folk och en folkfest som kan vara en stolthet för Växjöborna, säger Sara Almkvist på Växjö & Co vars uppgift är att värva hit nationella och internationella evenemang.

Sara Almkvist, vd på Växjö & Co.
Sara Almkvist, vd på Växjö & Co.Foto: Alexander Hall

Malmö och Göteborg har varje år en deltävling vardera och finalen hålls alltid i Stockholm. Därutöver är det två städer till som får en varsin deltävling och en stad som får ha semifinalen, det som tidigare kallades för Andra chansen.

– Vi medelstora städer har mycket större möjligheter att kraftsamla för att få med alla intressenter att göra något fantastiskt under hela veckan. Det vet jag att arrangörerna gillar. Det ska koka på stan, får gärna vara teman på restauranger och butiker och verkligen bli en festvecka. Växjö är kända för att vara duktiga på värdskap och här ska man känna sig välkommen och känna att alla är med på det festliga tåget, säger Tomas Ekelius.

Tomas Ekelius, förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö kommun, hoppas att Melodifestivalen inom de närmaste åren kommer till Växjö igen.
Tomas Ekelius, förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö kommun, hoppas att Melodifestivalen inom de närmaste åren kommer till Växjö igen.Foto: Daniel Enestubbe
Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons