- Svenska
- العربية
Bråda dagar för däckfirman
Skiftet från vinterdäck till sommardäck och vice versa innebär högsäsong för däckfirmorna. Stefan berättar att det är en intensiv period som han både fasar inför och ser fram mot varje år.
– Det är stressigt men samtidigt en avgörande intäktskälla för oss. Som man brukar säga, det är bra för pungen men dåligt för pumpen!
Om han ska välja föredrar han dock våren framför hösten.
– I november är det ofta mer hysteriskt. Så fort den första snön kommer blir det dödspanik. Nu under våren är det inte lika dramatiskt. Folk är lugnare och vårens ankomst är betydligt positivare än vinterns.
Likväl blir det hög puls under mars och april.
– I år är det lyckligtvis en sen påsk. Det innebär att vi slipper röda dagar under däckbytarveckorna och därmed blir det inte lika pressat tidsmässigt.
Hur många däck byter ni på en dag?
– Vi hinner med mellan 50 och 60 bilar per dag. Har vi riktigt bra flow kan vi klara uppemot 100.
Sätter ni in extra personal?
– Ja i möjligast mån, men problemet är att det nästan är hopplöst att få tag i extrapersonal. Vi har försökt med bemanningsföretagen men det här är ett bristyrke.
När folk ringer som mest försöker Stefan prioritera de med dubbdäck. Har man friktionsdäck eller dubbfria vinterdäck är det inte lika akut eftersom man inte berörs av tidsgränsen 15 april.
– Det försöker jag förklara pedagogiskt varje år. Har man friktionsdäck kan man ta det lugnt och förslagsvis vänta tills efter påsken.