- Svenska
- العربية
Eon varnar för elräkningsbedrägerier
De senaste dagarna har ett drygt hundratal Eon-kunder utsatts för bedrägeriförsök där bedragarna ringt upp kunder, anger att elfakturan blivit fel och att kunderna ska få pengar tillbaka. Sedan begär bedragarna att kunderna ska legitimera sig med bank-id eller bankdosa för att Eon ska betala tillbaka pengar.
– Tro dem inte. Det är inte sant. Vi går aldrig tillväga på det sättet. Kontrollera alltid noggrant att det är rätt part som du signerar mot. Eon uppmanar aldrig våra kunder att avvända sin bankdosa eller att uppge bankkontonummer. Handlar det om bedrägeri så uppmanar jag alla att polisanmäla, säger Mikael Bladh, chef för Fakturering & Betalning på Eon.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att de inte heller kommer att ringa upp sina kunder vad gäller elpriskompensationen.
– När det väl är beslutat kommer Eon att informera våra kunder om hur utbetalningen ska ske. Det kommer inte att ske per telefon, säger Mikael Bladh.