- Svenska
- العربية
S kräver svar om länstrafikens biljettsystem
För ett par år sedan införde Länstrafiken Kronoberg ett nytt betal- och biljettsystem. Det senaste halvåret har hela eller delar av systemet legat nere vid flera tillfällen och nu vill Socialdemokraterna i Region Kronoberg väcka frågan om driftsstörningarna till regionfullmäktige.
– När det nya betal- och biljettsystemet infördes för tre år sedan var målet att det skulle bli enklare att resa med Länstrafiken Kronoberg. Med facit i hand har vi drabbats av flera stora driftstörningar. Detta har orsakat problem för resenärer och lett till förlorade biljettintäkter för oss. Dessutom är det ofta som resenärer hör av sig med synpunkter på användarvänligheten i appen. Det är dags för en utvärdering, säger Joakim Pohlman (S), 2:e vice ordförande i trafiknämnden.
Det nya systemet infördes tillsammans med Kalmar länstrafik, Hallandstrafiken och Jönköpings länstrafik. Men Kalmar Länstrafik har redan lämnat och övergått till det resesystem som utvecklats i samverkan mellan Skånetrafiken, Blekinge länstrafik och Östgötatrafiken.
Socialdemokraterna vill ha svar på hur ofta kollektivtrafiken i Kronoberg råkar ut för driftstörningar kopplade till betal- och biljettsystemet, kostnaden för dessa driftsstörningar och om trafiknämnden och Länstrafiken Kronoberg gjort någon utvärdering av systemet. Dessutom undrar Joakim Pohlman (S) om trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson (C) är villig att se över vilka alternativ som finns framåt.