Annons
  1. Svenska
  2. العربية

Snabbväxaren: ”Vi räknar med att öka antalet anställda med 50 procent”

Instabox som levererar paket inom E-handeln växer i snabb takt. En av företagets elva svenska terminaler finns i Växjö, där i dagsläget cirka 30 chaufförer jobbar. Men flera nyanställningar är på gång.
– Vi räknar med att öka antalet anställda med 50 procent det kommande året, säger Christian Karlander, Nordenchef på Instabox.
Växjö • Publicerad 19 augusti 2021
Vi kommer att öka antalet anställda med 50 procent det kommande året, säger Instaboxs Nordenchef Christian Karlander.
Vi kommer att öka antalet anställda med 50 procent det kommande året, säger Instaboxs Nordenchef Christian Karlander.Foto: Pressbild

Ett paket kommer lastat! Att ha ett utbyggt distributionsnät med paketskåp över hela landet som möjliggör snabba leveranser från E-handeln är framgångskonceptet för frakttjänsten och företaget Instabox. Grundarna Alexis Priftis, Johan Lundin och Staffan Gabrielsson grundade företaget 2015 och året efter levererades det första paketet. Starten skedde i Stockholm men sedan dess har distributionsnätverket med paketskåpen och leveransbilarna byggts ut etappvis.

– I Norden har vi idag 14 hubbar/terminaler och 700 anställda. Utöver Sverige, Norge och Danmark är vi även verksamma finns i Nederländerna med 7 terminaler och cirka 600 anställda, berättar Nordenchefen Christian Karlander.

Annons

Instabox har kunnat möta den ökande efterfrågan på snabba och smarta paketleveranser som följt av den snabbt växande E-handeln. Den utvecklingen har dessutom snabbats på under coronapandemin.

– Vi hade redan innan en snabb tillväxtresa med ökat tryck. 2019 fyrdubblade vi exempelvis antalet paketleveranser. Så pandemin var ingen game changer men har självklart ändå gett oss ytterligare en skjuts framåt.

2019 hade Instabox hubbar/terminaler på fyra orter i Sverige. Två år senare är siffran elva. En av de platser som tillkommit är Växjö.

– Innan dess hade Mantorp-terminalen hand om Småland.

Hur stor geografisk spännvidd har Växjö-terminalen?

– Norrut finns numera Jönköping och i Skåne har vi hubbar i Helsingborg och Malmö. Men Växjö täcker området mellan Jönköping och Skåne, vilket bland annat innebär körningar till både Västervik, Ljungby och hela Blekinge.

Växjöhubben har i dagsläget cirka 30 chaufförer anställda, men personalstyrkan väntas öka rejält framöver.

– Ja, vi räknar med att öka antalet anställda med 50 procent under det kommande året.

Är det lätt eller svårt att rekrytera chaufförer?

– Det är förhållandevis lätt, åtminstone att hitta chaufförer med B-körkort. Däremot är det något svårare att få tag i folk som kan köra tyngre fordon, det vill säga som har C-eller framför allt CE-kort. Vi vill gärna också ha in fler tjejer i yrket. Chaufförsjobbet är fortfarande väldigt mansdominerat.

Annons

De tyngre lastbilarna kör på nätterna men när det gäller paketleveranserna så sker de alltid dagtid. Att köra ut paket beskriver Christian som ett roligt och tacksamt jobb.

– Vi levererar en uppskattad tjänst. Kunderna är alltid glada över att få sina paket.

Alla chaufförer är dessutom anställda in house, det vill säga de jobbar direkt för Instabox och inte via bemanningsföretag.

– Det bidrar till trivsel och trygghet. Jag upplever att vi är en attraktiv arbetsgivare och att våra chaufförer är stolta och glada.

Hållbarhet är något som diskuteras mycket i samhället just nu, inte minst när det gäller transporter. Vilken miljöprofil har ni? Hur drivs era transportbilar?

– Det är en jätteviktig fråga. Tillsammans med kundnöjdhet och efterfrågan så kommer hållbarhet vara helt avgörande för företagens framtidens existensberättigande. I februari 2020 bytte vi ut den konventionella dieseln mot den fossilfria och förnybara miljödieseln HVO 100 i alla våra fordon. Vi följer även noga utvecklingen när det gäller elfordon. Tanken är att i framtiden gå över till el men det hänger på räckvidd och om fordonen har kapacitet att klara tillräckligt avseende tyngd och lastvikt.

Fakta

Christian Karlander

Roll: Nordenchef för Instabox.

Verksamhet: Frakttjänst som levererar paket för E-handeln. Distribution sker genom ett utbyggt nätverk av paketboxar och transportbilar över hela landet.

Antal anställda: Koncernen har totalt 1300 anställda, fördelade på 21 hubbar/terminaler i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna.

I Växjö: Har funnits i Växjö sedan 2019.

Aktuellt: Kommer att göra många nyanställningar. Exempelvis väntas personalstyrkan i Växjö öka med 50 procent under det kommande året.

Antal paket som levereras under en månad: Det är en bra bit över en miljon!

Fortsatt tillväxt: Vi kommer inom kort etablera terminaler på fler orter och även lansera nya tjänster.

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons