- Svenska
- العربية
UF-företaget satsar på mångkulturellt café
Hemmabakade godsaker från olika delar av världen är framgångskonceptet för Samah och Ali som tillsammans med två klasskompisar driver UF-företaget Cultural Café UF. De drog igång verksamheten i november och medverkade då på Julmarknaden i Växjö city under första adventshelgen.
– Vi fick en mycket bra start och sålde slut på allt.
Affärsidén är annars att bedriva caféverksamheten på skolan. Två dagar i veckan har de försäljning i samband med rasterna på Praktiska Gymnasiet. Pandemivågen i januari innebar dock ett bakslag.
– Skolan gick över till distansundervisning i några veckor och eftersom det inte var några elever på plats kunde vi inte ha någon försäljning.
Nu är dock såväl elever som lärare tillbaka igen. Cultural Café UF har därmed kunnat göra en återstart.
– Försäljningen har börjat öka igen.
Vad har ni satt för försäljningsmål?
– Att ha en omsättning på 300 kronor per dag.
I sortimentet finns hemmabakade bakelser och godsaker från hela jordklotet kombinerat med te, kaffe och läsk. På frågan vad som är storsäljaren så tvekar inte Samah och Abdiwahab på svaret:
– Sambusa är helt klart populärast. Somaliska piroger säljer alltid bra!