Annons
  1. العربية
  2. English
  3. Svenska

En polisman till rapmusikens försvar

En krönika av Nadim Ghazale.
Växjö • Publicerad 24 februari 2020
Detta är en personligt skriven text i Mosaik Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag vet inte om ni någonsin läst något som kommer likna detta tidigare, men jag tror nog att det som följer kommer vara unikt: en polisman kommer till rapmusikens och hiphopens försvar. Egentligen skriver jag detta av rättviseskäl, för jag ogillar verkligen orättvisa. Men också på grund av den uppenbart utbredda okunskapen om en musikstil jag alltid älskat, och förstått.

Innan jag fortsätter måste jag ge de som inte är lika internetskadade som jag en bakgrund. I mitten av oktober intervjuade den prisbelönte journalisten Malou von Sivers rapartisten Einár. Einár satt i soffan med sin mamma och blev intervjuad om sin framgång och enorma popularitet. Han fick berätta om sin uppväxt, skolgång, livet på HVB-hem och om kärleken till sin mamma. Så långt allt väl.

Annons

Ungefär två månader senare var det dags för ännu en ung, populär rappare att sätta sig i soffan hos Malou, Alex Greekazo. Alex fick sitta ensam i soffan i ca fem minuter innan han fick sällskap. Sällskapet var ingen vän eller familjemedlem utan den nyblivne dokumentärfilmaren Anders Öfvergård. Anders, mer känd som Arga snickaren, har sadlat om och gjort en helt okej dokumentärserie om knark.

Nu till haveriet som följde och aldrig verkade ta slut. Anders och Malou turas om att avbryta och bombardera den unge, artige artisten med frågor om hur negativt det han gör är. Hur han bidrar till en destruktiv kultur och farlig samhällsutveckling. De rycker ord ur hans texter och ställer honom till svars för dem. De ifrågasätter hans roll som förebild och påtvingar honom ett ansvar som inte är hans att bära. Anders vill ta i hand för att tillsammans med Greekazo lösa Sveriges narkotikaproblematik och utradera all gangsterromantik.

Aldrig förr har klyftan varit större. En del menar till och med att rasismen inte heller varit tydligare. Det är svårt att inte hålla med. För vad är skillnaden mellan Einár och Greekazo, egentligen? Ja inte finner man den i deras knark, vapen och gangsterromantiserande texter. Jag tror verkligen inte att Malou eller Anders är elaka rasistiska personer, jag tror bara de hade otur när de tänkte.

För alla som vet något om hiphopkultur eller rapmusik förstår att musiken är produkt av samhället den befinner sig, inte tvärtom. Rapmusiken skildrar samtiden, den skapar den inte. Om man inte gillar det så är det knappast musiken som ska ställas till svars, utan snarare de som skapat samhället, som i sin tur skapat musiken. Capishe? Att ge sig på musiken är som att försöka bota cancer med Alvedon, det kanske fungerar som placebo, en distraktion, men det förbättrar ingenting. Det kommer tvärtom ta fokus från grundproblemet samtidigt som fler och fler infekterade celler skapas i det dolda. Att extremt selektivt välja ut och attackera enskilda kulturbärare och ställa dem till svars är så blindstyrt, dumt och ignorant att jag blir uppriktigt provocerad. Att inte se den vilken förödande motsatt effekt ett sådant agerande får är direkt ansvarslöst. Stigmatisering 2.0.

Föreställ dig ett land som vänder hela bostadsområden ryggen, drar sig undan och stigmatiserar. Som ger knarkhandlare, extremister och gangsters fritt spelrum för att långt senare återkomma och leka ansvarsfull storebror. När komponenterna under flera år kokat till sig och explosionsartat orsaka enorma samhällsproblem som spiller över på det större samhället. Att först skapa ett monster och sen skälla på monstret för att det blivit just, ett monster. En enskild produkt av ett sub-samhälle är inte grunden till problemet, snarare ett symptom. Grunden till problemet är strukturerna som skapat det. Strukturer som upprätthålls, underblåses och förstärks i en av Sveriges största tv-kanaler, hos myndigheter och på högsta politiska nivå.

Annons
Annons
Annons
Annons