- Svenska
- العربية
Växjöbo i tvist med klädbutik – råkade köpa herrjacka till sin tjej
En medelålders man i Växjö köpte i början av november en vinterjacka från en svensk klädbutik på nätet till sin flickvän. Men efter att jackan levererats upptäckte han att den inte alls passade flickvännen och att den hos flera andra nätbutiker marknadsfördes som en herrjacka.
Växjöbon har nu anmält nätbutiken till allmänna reklamationsnämnden (ARN). Orsaken till detta är att han inte har fått häva det misslyckade köpet, trots att butiken enligt mannen erkände att de hade angett fel könstillhörighet på jackan.
Mannen uppger i anmälan att butiken kräver att han ska stå för fraktkostnaden tillbaka till Kina, vilket strider mot distansköplagen som slår fast att det är säljaren som ska stå för returkostnaden när det gäller felaktiga varor.
”De har erkänt sitt fel men vägrar ändå följa svensk lag och deras hot om dyr returfrakt och dålig miljö bevisar deras dåliga företagsamhet”, skriver Växjöbon i anmälan.
Det blir nu ARN som får granska och fatta beslut i tvisten mellan parterna.